Friday, March 26, 2010

ramai sekadar pikir untuk niaga, tapi tidak buat... kenapa ?

kalau dirujuk tajuk atas, mesti ramai mempunyai angan-angan untuk berniaga suatu hari nati..... tapi sapa bila?

selepas grad dulu, pernah kawan-kawan aku tanya nak kerja apa. aku terus cakap kerja sendiri!. sapakan ada yang tanya balik apasal tak makan gaji dulu buat modal niaga nati. aku jawab, susah kalau buat dua perkara dalam satu-satu masa. kita hilang fokus, silap-silap lingkup perniagaan kita.

apa yang nak ditakut sangat dengan berniaga. risiko dan ganjaran tetap ada.
 

bagi aku seelok-elok mula berniaga masa umur masih muda, otak masih pikat orang kata. semangat tengah kuat dan komitmen sekeliling pon tak mencengkam sangat. bila berjumpa dengan kawan-kawan satu sekolah, rata-rata menyatakan ingin berkerja dulu, nati bila dah cukup modal atau bersara baru nak mula meniaga.

bagi aku ini satu pandangan yang tidak tepat.

aku tidak salah mereka, kerana banyak faktor yang mempengaruhi perkara sebegini antara besar faktor keluarga. klu hang dari keluarga berkerja makan gaji, mesti ibu bapa sukakan anda menurut jejak langkahnya. lebih selamat orang kata!

bagi dari femili berniaga, rasanya tiada masalah besar sama ada anak diorang nak terus berniaga atau masuk profesion lain. klu anak diorang makan gaji ke apa, hanya sekadar menimba pengalaman sekejap dan kebanyakan berpatah balik urus perniagaan femili atau buka perniagaan baru baik berkaitan atau tidak.

ini selalu aku perati tengok.

itu bezanya faktor didikan keluarga, dalam membentuk pandangan anak muda pada bidang perniagaan ini.

1 comment:

Anonymous said...

sangat setuju dengan pandangan ini. Mind set anak-anak melayu telah rosak. Orang cina, kalau anak pandai disuruh berniga, anak yang kurang pandai disuruh kerja makan gaji ngan government.

Aduh, sedih bila taraf anak-anak melayu yang bijak pandai di gomen ni sama dengan anak cina yang bodoh!!..

Blog List