Thursday, March 18, 2010

kerenah pelanggan, tabiat menarik untuk dikaji dan perlu ambil tahu

kalu hang penjual, hang akan berjumpa bermacam-macam ragam pelanggan. ada ke hulu ada ke hilir. petang tadi ada seorang pelanggan, lelaki baya setengah abad dah umurnya. dia tanya ada tak barang, aku cakap ada. lepas tu abes-abes nak tengok, dia tanya camana, aku cakap rupa barang besar tu panjang mana. dia cakap balik nak tengok juga.

sebiji macam budak-budak sekali tengok. aku cakap ok, tunggu semeta nati saya panggil orang, nati pi tengok sendiri. baru nak tenang sket. baru lepas aku beredar, rupanya duk menanya lagi mana barang nak tengok. isssk tak sabar betul orang tua ni mengalah kan budak-budak.

jadi kes macam ni, kalu hang tiada barang atau barang tu kena order dulu biasanya 70% orang ni tidak akan membeli dengan kita. itu pasal kita kena kenal perangai pelanggan dan komunikasi kena betul (bagi dia faham situasi sebenar).

itu antara tips melayan orang tabiat sebegini. jangan duk bertengkar, kofem buang masa dan tenaga anda.

No comments:

Blog List