Monday, March 29, 2010

blackberry, smartphone kat malaysia: barangan kawalan

baru-baru ini, aku ada teman kawan cari satu blackberry kat kb. rasanya ada dah artikel sebelum ni aku cerita sedikit. cuma di sini aku nak ulang balik, klu hang jenis tak bercakap banyak-banyak baik tok sah berangan nak pakai. rugi kat pakej merapu-rapu dia.

seingat aku pakej blackberry untuk celcom paling murah 180 ringgit. hp kat 1.6k tu pon kena tunggu 2 minggu. mahal murah tepo tu aku tak boleh pertikai sangat, nama pon smartphone.cuma pakej tu agak merapu bagi golongan pengguna biasa,180 inggit dengan :
  • kadar panggil 10sen seminit, 
  • sms 1 sen
  • 38 ingit bayar line bb utk blackberry
  • 2 inggit aku tak ingat cas apa
aku bagi pakej celcom dah menarik cuma, masa panggilan tu banyak sangat bagi pengguna biasa. klu kira-kira balik 20-30jam plg busuk kena cakap sebulan. mungkin orang lain dapat penuh masa ni, tapi bila aku tengok bil member aku call tak sapa 50 ingit tu pon pakej celcom 5+1, casnya lagi mahal 30sen/minit.ini kan plak, pakej lebih mahal.

pakej blackberry celcom, paling mengancam bila masuk bab broadband. unlimited bulan-bulan, tambah bold 9700 dah support 3G. tapi tak pasti adakah usage limit macam pakej bb data, 5gig sebulan, lagi pun hp takkan sedut data macam air hujan.

ada emel blackberry, lepas tu internet macam biasa semua boleh masuk katanya, tapi ini belum pasti sebab sampel phone ari tu kat celcom kb pun takde line.

aku suka blackberry sebab hp ini, banyak benda yang ngam dengan kerja-kerja aku sekarang. tapi bila tengok pakej merepek-repek kena pikir balik.

dapat blackberry dan masuk prepaid

lepas pi celcom kb, singgah kbmall ada satu kedai cina jual blackberry bold 9700 kat 1.8k, kiranya bule masuk prepaid. tapi bila aku pikir apa kan bodo sangat beli smartphone cam ni klu letak prepaid, jadi cacat. bunyi macam keta f1 tapi naik kat jalan kg. 

iya cuba hang nak surfing, kena aktif celcom bb tiap2 hari atau minggu. klu harian 2 inggit, tu pon tak aktif lagi untuk line blackberry macam pakej asal celcom blackberry. memang ada pakej prepaid prepaid untuk blackberry aku tengok dalam web celcom tapi nampak cacat juga.

itu sebabnya, aku kata kenapa smartphone kat mesia ni macam barangan kawalan. sedak2 diorang (teleco) je nak taruh itu ini.

No comments:

Blog List