Monday, June 7, 2010

Tutorial: bagaimana nak print pages belakang depan gunakan pdf

Rasanya ramai yang masih belum tahu bagaimana nak print/cetak page belakang depan sekali gus. Terutamanya jenis nak print e-book yang banyak muka surat. benda ni senang jer, hang kena pakai pdf atau foxit. sini aku lebih suka pakai foxit reader sebab dia ringan bagi pc, terutamanya pc jenis oldskol.

1. mula-mula buka file tersebut sama ada kat foxit atau pdf reader.


2. lepas tu cam biasa klik kat print nati keluar benda ni

3. masa sebelum print tu hang klik kat subset tu, ada 3 pilihan semua. hang pilih odd pages dulu, lepas tu tip kat reverse pages (ini ikut printer, macam aku hp kena amek reverse pages, printer canon kawan aku tak perlu). lepas tu klik ok untuk print. biar print sampai habis. ini untuk print page depan
4. bila dah siap print, odd pages tadi. masukkan balik kertas tadi, ikut cara printer masing-masing. lepas tu klik print sekali lagi nati keluar cam ni, pilih even pages. lepas tu klik ok untuk print. ini untuk print page belakang.
hasilnya nati, kertas tu akan diprint/cetak kedua-dua muka surat, belakang-depan.

benda ni aku belajar masa study dulu-dulu, nak print jurnal berlambak-lambak. doktor aku yang ajarkan. senang jer bila tau benda ni, tadi pon member aku terkejut bila tengok aku buat menda ni, rupa-rupanya ramai yang tatau lagi.

bagi yang dah tau, boleh abaikan.

No comments:

Blog List