Friday, June 18, 2010

majlis kenduri kendara satu pembaziran - apa pendapat anda

sekarang musim cuti sekolah dah nak habis, kenduri kendara sana sini. kadang satu hari mau 3-4 majlis kena pergi. yang buat majlis plak tak menang tangan. sebulan sebelum majlis dah kalut nak siap mana patut. kebetulan member aku kena urusan majlis kawin abang dia. bizi aku tengok dari beli beras siam sampailah design kad kahwin dia terpaksa buat. si abang rilek plak, raja sebulan betul. ok.

ini pendapat peribadi aku, dari sedikit pengalaman lepas,

apa aku nak cakap kat sini, secara total majlis kahwin/kenduri kendara sekarang terlampau banyak unsur-unsur pembaziran. kalau tak caya cuma hang perati tengok betul-betul. kebanyakannya 'lebih kuah dari nasi'. iyalah sepatutnya ajak saudara mara terdekat ini habis 10 kampung nak dijemputnya.

ini belum masuk acara sanding sinun, bebetul terpengaruh dengan budaya hindu. aku pun pelik bila sebut cite bollywood ramai orang bandar tak suka banding dengan orang kampung tambah-tambah cite tamil (walaupun jalan citer diorang bagus...hehe), tapi bila masa nak kawin kalah hindustan bersanding. upacara bersanding ini adat hindu-orang kata, entah betul atau tidak. biasa sebelah pengantin perempuan nak 'mabuk' nak buat.


masa terbuang, duit melayang
yang jadi mangsa, kita lah. terpaksa pergi ke sana ke mari. tak pergi apa kata orang, ini masalahnya budaya orang sini. takut sangat disindir biar nampak terang-terang benda tu menyusahkan. contohnya macam kes aku sendiri katalah ada majlis kenduri paling cikai kat kota bharu, mau tak mau kena habis satu jam paling kurang untuk kena sana.relevan tak? klu dikira balik belum tentu geng-geng kb nak datang tempat aku klu ada majlis apa, ini terang-terang aku dah kena sebelum ini.

ini belum masuk majlis luar kelantan, kl contohnya. baru ni ada rakan lama sekelas kawin kat kl, entah apa budak-budak ini mabuk nak buat rombongan ke sana, konon-kononya nak rai kawan. aku kata gila kan korang semua...wei pikir dengan logik sikit, minyak, tol dan masa hang tu banyak mana terbuang.. dia belum tertentu akan datang kelantan klu hang kawin. pakai akal lah skit, hidup biar berpada-pada.

contohnya tahun 2005 -2007 aku paling banyak melawat kawan kenduri kawin, bila dipikir balik bodo plak. iyalah sampai ke johor melarat pi, lepas kawin diorang senyap tak nampak batang hidung. kadang-kadang bila ditenung balik kes-kes kenapa orang-orang tua kita malas nak pi satu kenduri kendara baik faktor jarak, masa dan sebab peribadi. banyak baik dari buruknya.

kes terbaru: makan bekwoh buatkan aku serik
sebenarnya aku masih dalam 'pantang' dari segi makan minum, ini semua sebab kes pi makan majlis kenduri kawan.

kawan punya pasal tak pasal-pasal aku 'pengsan' dekat 4 hari. tobat dah lepas ni, aku tak akan suap nasi kat mana majlis kenduri kendara lagi.

aku jenis perut sensitif, tapi yang ini kes kronik, siap cucuk 2 jarum  kat hospital pon tak 'makan saman' punya sakit. lepas pada kes itu aku dah mula berhenti minum minuman sejuk dan berais. satu benda yang seksa kena lalui, tambah-tambah tahun ini musim panas kat kelantan agak 'gila'. tengah hari buta, orang pesan milo beng, aku rilek jer minta teh o suam. macam haram , tapi nak buat camna dah 'sakit'. patutlah masa kecil-kecil aku tak suka pi makan kat mana-mana majlis bekwoh rupanya tubuh dah bagi 'amaran'.

lepas ini, kalu aku tak pi atau buat bodo majlis kenduri kawin...biar apa orang nak kata, kalu kita sakit bukan diorang amik kisah pon. menyusahkan mak bapak kita ada lah.

aku tengok kat majlis kenduri kendara, ni hal-hal keselamatan makan khususnya kebersihan diorang tak amek kisah sangat nak penting majlis kena hebat, yang jadi naya orang macam aku ni laa... jenis perut manja. dulu pon aku pernah kena masa makan gulai bekwoh kat tumpat, kat 2 hari juga ulang alik jamban. gila bila ingat balik.tak silap 4 tahun lepas. itu pon kes ikut kawan.

setelah dicampur faktor-faktor di atas, mengapa aku berpendapat majlis kawin tak perlu pon pergi bukan benda wajib pon. sebenarnya banyak lagi kes pembaziran kalau diperincikan bila mana terbabit dalam benda ini, khususnya dari segi masa korang. korang pandai-pandai lah pikir sendiri. ini cuma pendapat aku tak semesti tepat.

p/s: kadang kala kita perlu kena langgar 'pagar' di depan kita

No comments:

Blog List