Wednesday, April 14, 2010

teknik tangkap ular sawa batek, pakai ceracak dan buluh, wajib ada parang

aku malas nak cite bab2 niaga, saja sekali sekala amek topik lain plops.

sekarang musim panas, kelantan pon panas juga. aku yang duk kat kawasan penuh hutan ni pon terasa bahangnya kalu duk kl aku tatau aura dia cam mana. jadi tido malam pon tak lena mana. malam sabtu baru ni, time duk tido tiba-tiba ayam kat bawah rumah berbunyi macam ada benda nak makan dia. ibu ayam ni tak sapa sebulan baru bawa anak baru, jadi kena lepak bawah umah dulu sebab anak tak boleh terbang.

yang besar lain semua, tido atas pokok rambutan malam. seminggu lepas  dah ada sekor bapak muda kena baham kat ular sawa, sempat telan kepala je, mapus juga ayam tu.


kawasan rumah aku, tepi anak sungai. sini ular banyak dari ular air sampai ke tedung selar pon ada. biasa lah kalu duk kampong menate macam ni berlambak. diorang pon tumpang rezeki kat sini. sebab utama sini banyak katak, kawasan lembah. 

boh aku bangun, tengok sawa sekor duk belit ibu ayam tadi. ular tadi sempat gigit sayap. tu yang ayam sempat bunyi, last amek ceracak dan buluh. ceracak ni macam lembing bentuk dia tapi depan tu ada 3 mata macam paku.

ular dengan buluh macam api ngam air, pukul dengar buluh dulu bagi habis power dia. biasa lepas pukul, ular akan lembik semacam jer. lepas tu tikam dengan ceracak, supaya dia tak lari. lepas tu cari kelewang/parang potong kepala. ini bagi kofem mati.dah ini hasilnya:

4 comments:

zafa said...

aku xcaya gak yg ular ni lemah nge buluh smpai la aku baca entri ni baru aku percaya sebb ada bukti..boh.jom tukar link

azka said...

dengan benda lain bole jgk tapi lambat sikit lemah, klu berani terus pakai parang atau kelewang potong kepala.

tapi biasa hetam nge buluh dulu cepat keje sket.

bereh boh, kw xchange link demo

zafa said...

kawe ngaji amik kos perancangan bandar and wilayah..hmm..xdop chat box ko??payah nk bua gini..hehehe

azka said...

bijok tu, patut demo teror bab tanah, kawe agak dah boni..hehehe

nati bule buka kompeni sendiri.

buat masa ni malas lagi nak buh chat box, malas nak melayan spambox tu..lagi pon jare2 beblog.

Blog List