Tuesday, December 7, 2010

6 perkara yang anda patut sedia sekiranya berhajat balik menetap di kampung

Hampir majoriti kebanyakkan anak muda sekarang lepas grad  bekerja di bandar. Jadi mana yang pernah berkerja atau tinggal di bandar, berhajat untuk pulang balik menetap di kampung. Ini antara perkara yang anda mungkin tidak jangka kerana ramai menyangka hidup di kampung lebih indah. Pekiraan anda tidak silap cuma kurang tepat saja.

Sini cuba aku kongsi serba sedikit apa yang aku rasa patut dikongsikan. Aku perasan benda ini jarang orang  nak cakap mungkin ramai anggap perkara sebegini mendedahkan keburukan saja. Bagi aku ianya cuma satu kelemahan yang boleh dibaiki.

  1. Semua benda jadi perlahan. memilih untuk menetap di kampung bererti anda pilih satu langkah ke belakang sebenarnya. Hidup di kampung tak nafi tenang tapinya disertai dengan sikap yang perlahan dan kurang efesien. Tak caya cuba berurusan dengan mana-mana kuanter bank atau pejabat, jelas beza dengan bandar. Ini akan membuatkan anda pada mula-mula protes terhadap sikap sebegini namum lama kelamaan anda pun terikut-ikut sikap ini. Aku mula-mula naik geram juga.
  2. Kemudahan yang terhad. Sukar untuk dapatkan keperluan terkini antaranya talian jalur lebar walaupun sudah 4-5 tahun dipakai di bandar, belum kelihatan untuk dipasang di kampung. Kalau nak kena usaha lebih sedikit, aku pernah ambil dan pacak sendiri tiang telefon sampai 5 batang semata-mata nak line streamyx. Gila kan tapi itu realitinya.
  3. Kurang pilihan. Sekiranya anda jenis kaki shopping, hidup di kampung membuatkan anda lebih ringkas dalam membuat keputusan, salah satu sebabnya kurang pilihan baik kedai atau barangan.
  4. Lingkungan kawan terhad. tidak seperti tinggal di bandar, kita mempunyai ramai kawan baik satu pejabat, taman dan satu hobi. Golongan muda terasa benar kekurangan ini. Ini merugikan anda dari satu segi untuk terdedah kepada benda atau peluang baru.
  5. Kos meningkat dan banyak buang masa. Ini melibatkan urusan rasmi atau bank. Kerana kebanyakan lokasi nereka ini terletak di bandar anda terpaksa mengeluarkan kos yang lebih untuk ke sana. Kalau duk di bandar nak tak perlu buang duit kepada benda merapu ini,  selain terpaksa membuang masa anda.
    Benda ini bagi aku paling merugikan, diburukkan lagi dengan lokasi ibu negeri yang tidak seimbang, kalau letak kat tengah-tengah negeri senangkan. Begitu juga dengan harga barang keperluan harian ada beza dengan bandar, mungkin faktor kos pengangkutan yang terpaksa dialih kepada pengguna.
  6. Pemikiran lebih tertutup. Ini beza budaya yang paling ketara aku tengok, kalau korang tinggal di kampung yang bercakap gaya fikiran orang bandar silap-silap kena maki. Mungkin taburan golongan berumur tinggi menyebabkan perkara ini terjadi. Orang tua mana lah suka terima perubahan. Hati-hati bila berkomunikasi dengan orang kampung. Aku pernah kena kes tegur budak nakal, siap suami isteri dia 'sound' balik aku. Malu juga niat kita baik.
    Jadi satu perkara aku belajar dari sini, jangan cuba bercakap benda yang terlampau maju ke depan, diorang tak tangkap. Korang kena tolak 2 tahun ke belakang paling kurang kalau nak borak-borak juga.
Mungkin 6 perkara ini menjadikan kenapa ramai memilih kampung sekadar tempat pilihan di masa bersara nati. Sebab itu bila tanya kawan-kawan aku ramai beri seribu satu alasan sebab apa liat sangat nak balik menetap di kampung.

Benda ini terdetik aku nak kongsikan bila sembang dengan sorang abang kawan baik aku. Dia berhajat nak balik menetap di kampung dari KL dan siap cakap berapi-api perancangannya. Aku cuma bagi tips kat dia -semua lain belaka dari apa kita jangka.

satu lagi aku cakap kat kawan aku ' duk kampung nak cari jodoh pun susah.. tak banyak pilihan'..hehe

4 comments:

Homemade by Milla said...

salam~~tersangat la betol statement tuh sbb sy pon rasa benda yg sama bila blk stay kt kg....dulu masa blaja n kije mmg xpernah terlintas nk stay kt kg..bila dah balik..mmg agak depress..mcm2 hal terpaksa adjust..org kata, "masuk kandang ngimau mengaum, masuk kandang kambing mengembek" terpaksa berkorban perasaan..tapi sangat2 tenang...:D

azka said...

wasalam.

perbezaan persekitaran yg sebabkan benda ini terjadi. kalau duk lepak satu tempat rasanya tak terasa sangat.

Homemade by Milla said...

betol2...balik plak kt k.trg yg xde pape nih...wayang xde...shopping mall xde.....kgkwan pon leh bilang ngan jari....:) kena blaja jadik budak kg...baju xleh pkai yg up to date sgt..kalu pakai,sure org kampung tgk naik juling bijik mata...adoiii.....tula..mcm2 bila dh balik kg...

azka said...

lama2 tu serasi la, K.T satu je malam2 bosan cari kdi makan sana susah

Blog List