Tuesday, December 28, 2010

kenapa malaysia kita banyak hari cuti yang merapu-rapu, korang tak rasa bersalah ke ?

Ahad semalam buat kali ke-2 aku terkena lagi, pi bank sampai sana bank tutup. Aik takkan cuti lagi, ini negeri islam kalau belah KL sana logik laa hari natal sampai 2 hari, ini Kelantan lah bro nama pun KB sana bandaraya islam.

Percaya kalau anda jenis kerja sendiri anda sebenarnya tak ambil kisah pasal cuti-cuti ni. Ini sekaligus membuat satu perkara anda akan rasa menyampah kat Malaysia ni ' kenapa negara kita ni banyak sangat cuti, cuti yang bodoh-bodoh bagi aku'. Aku tengok setengah-tengah hari kebesaran tak perlu pun dibuat cuti hari tersebut merugikan produktiviti dalam negara jer. Nak jadi negara berpendapatan tinggi lagu mana kalau asyik duk bercuti..

Ok mari kita buat kira-kira level tadika untuk tengok benda ni,

Perkerja kat sektor awam saja sekarang ada 1.2 juta, kita ambil purata gaji sebulan 1,000 ringgit. Jadi sini aku buat kira-kira tadika dengan sorang kawan bertapa ruginya duit cukai kita bila satu hari cuti dalam negara ini. Senang citer makan gaji buta lah.

1,200 000 x 1,000 = 1.2 bilion/bulan

satu hari kerajaan kena bayar = 1.2 bilion/30 hari
 = 40 juta sehari


ini perangai orang kerja kerajaan pula..

Ada member aku sorang tu bila aku tanya kenapa kita cuti banyak sangat. Dia selamba balas - kita kan negara islam kena ikut kalendar islam lah..maal hirjah, awal muharam..bla bla. Habis tu yang hari natal, thaipusam tu apa kejadah korang cuti juga.

Member aku seorang lagi masa duk cogak-cogak tadi siapa kata.. cuba tanya ustaz man ( kerja cikgu kafa) dia tak rasa bersalah tak makan gaji buta. Iya betul juga ikut akidah islam korang tak rasa bersalah ke makan gaji buta banyak sangat (berkadaran dengan cuti)

Aku saja tulis benda ni, sebab bila kena macam ni sekali dua rasa bengang juga. Hampeh

2 comments:

AkuMuzikFilem said...

erk. aku sokong ada cuti. sebab manusia bukan robot. then, mengajar kita and management skill and time management. hehe

azka said...

haha.. cuti tetap kena ada tapi berpadan2 laa.

masa aku kerja RA dulu bulan 5 paling sakit, sbb kerja gaji hari.. x sapa separuh gaji. bila banding dgn negara lain agak gila cuti kat malaysia ni.

jenis kerja sendiri korang tak amek pusing bab2 cuti sebenarnya, tu selalu sapa depan bank..aik apsl tutup hari ni..

Blog List