Thursday, December 16, 2010

bengong dengan kalendar siam... roadtax kereta motor pun tulis pakai ni

Tahukan anda belah Thailand pun ada tarikh diorang sendiri dan yang lebih buat aku kagum, diorang pakai dalam urusan rasmi macam surat menyurat. Macam kita ada tahun hijrah diorang pun kalendar lunar. Ini pun aku googlekan balik.

Tadi member aku duk belek-belek roadtax siam, cuba tengok tarikh luput. Sebab esok rancang nak masuk bandar Sg Kolok dengan kereta. Biasanya bagi penduduk sekitar sempadan ni, yang ada kenderaan diorang akan buat satu pas untuk kereta bagi membolehkan kereta dipandu sebelah Thailand sana.

Hari dan haribulan tu boleh baca lagi tapi tahun tu dia tulis 2553. Bengong sekejap.

Last-last kitorang selamba tanya seorang tokey balak, dia selalu singgah kedai member aku. Cina ni ada rumah kat sg golok sana dan yang pelik satu-satu cina aku jumpa suka layan lagu P.Ramlee, siap pasang kuat-kuat dalam merz dia.

Dia kata.. 'itu tahun 2010 kalau 2553'. Jadi kofem roadtax tu dah mapus.

Jadi bagi kalendar Thai 2553 = 2010.

Satu aku perasan website belah-belah thai sana tak boleh blah, jauh ketinggalan. Majoriti stail oldskol lagi.

No comments:

Blog List