Friday, December 24, 2010

sedarkah anda: wakil rakyat kita banyak jenis makan gaji buta, cuma kita yang buta tak nampak.

Satu hari dalam kereta. Borak-borak politik dengan kawan-kawan sebelum sampai pos imigresen Rantau Panjang.

Member aku cakap, kita bukan apa pilih parti ini. Sebabnya kawe runsing tengok orang murtad hari-hari, berapa ratus ribu (angka ini agak merapu bagi aku). Undang-undang islam tidak pun diamalkan dalam negara ni.

Dia ahli pemuda parti tu. Banyak juga dia bagi hujah sana sini. Isinya tetap sama, tipikal sangat hujah orang kebanyakan.

Aku pun cakap.. bukan aku tak nak pilih tok wakil parti tu. Nak tegak undang-undang islam macam mana kalau 5 tahun tak nampak batang hidung sekali pun masuk kampung aku. Asyik di berniaga kerjanya. Usahkan isu murtad, nak cat surau pun belum tentu boleh buat.

Terus budak tu senyap. Mati hujah. Dan dia terus cakap, kawe setuju dengan demo kalau bab tok wakil tu.

Apa tugas sebenar wakil rakyat

Aku bukan apa, parti politik kat negara kita ni kadang-kadang kala taksub sangat dengan pemimpim lama. Perkara ini terbawa-bawa kat kita generasi muda sekarang. Cuba lah bagi cam kat muka baru, apa masalahnya. Orang muda, fikiran baru dan tenaga pun kuat.

Ni duk bagi juga yang lama. Dah tentu-tentu orang benci satu hal, nak buat kerja tak larat. Kena-kena yang berpenyakit tak pasal-pasal sibuk pilihanraya kecil. Tengok 2-3 tahun ni, banyak betul pilihan raya kecil.

Sebagai pengundi aku cuma nampak, bila dia diberi amanah jadi wakil rakyat tempat aku. Jalanlah tanggungjawab tu. Apa masalahnya. Tak kisah hang dari parti cap apa. Ramai yang tak nampak perkara ini, sebab terikut-ikut trend orang dulu-dulu. Sebab wakil rakyat pun duit rakyat yang duk bayar gaji diorang bulan-bulan. Kalau tak buat kerja dah tentu-tentu makan gaji buta.

Harap semua celik sikit perkara ini, jangan terpengaruh sangat dengan blog-blog politik. Banyak merapu-rapu aku tengok, baca boleh nak percaya pikir-pikir sikit.

Satu perkara aku perasan sejak akhir-akhir ini. Orang dari parti ni, kat kelantan ni tak boleh dikritik langsung. Ini hasil perbualan aku dengan kawan-kawan yang hardcore fahaman parti ini. Macam lah tok wakil diorang tu pernah tak buat salah pun. Fahaman macam ni bagi aku merugikan untuk masa depan.

Aku tengok dah terbalik kuang, baik pembangkang kat kelantan ini lebih terbuka. Rilek jer terima kritikan.

Akhir sekali semua terus senyap tak cakap bab politik sebab dah nak masuk Sg Golok. Semua duk teringat nasi air kat situ. Memang best.

No comments:

Blog List