Wednesday, May 19, 2010

nuklear power plant kat malaysia, apa pendapat rakyat ?

minggu lepas, aku ada layan satu program kat astro awani bicara pasal nuklear power plant kat malaysia. ada 2 orang panel, tak silap profesor ipta kita. brader yang temubual duk tanya-tanya soalan sana sini. namun kesimpulan aku boleh buat, wajarkah kita buat satu loji nuklear kat malaysia semata-mata untuk jana tenaga elektrik.

pendapat prof: masing-masing duk kata setuju, patut ada dengan hujah-hujah akedemik diorang. rasanya semua ni prof dari displin fizik. sebab aku masa tahun 2 dulu ada belajar juga bab konsep asas nuklear dari seorang prof kat sana, asas dia, macam tenaga solar.

tengok muka prof tu pun memang patut nuklear, rambut dah tinggal berapa %, ada senior-senior kata dia jadi gitu masa belajar kat us dulu ambil nuklear. dah nama prof mesti bijak.


tentang prof tadi diorang duk banding dengan korea selatan. tapi aku suka cara brader tu kemuka soalan, macam-macam konsep ada, tergagap juga prof nak berhujah. tapi jawapan mereka tetap sama. kita kena buat sebiji loji nuklear, kat mana.. tatau lagi.

bagi aku jawapan golongan akedemik biasanya tak selari dengan praktikal di luar sana. jauh bebenor, orang pahang kata.

tak patut ada loji nuklear kat malaysia

cuma aku sebagai rakyat dengan ambil kira semua faktor kita di 'malaysia'. nuklear power plant kat malaysia tidak boleh buat. sebab apa aku kat gitu, tak payah pergi jauh, tengok buat stadium, stadium runtuh, buat jalan jalan berlobang sana sini dan buat jambatan berapa tahun sempat pakai. ini realiti di negara kita. semua sambil lewa dari kerajaan sampaikan rakyat.

tak perlu pi jauh, ni contoh jalan kat kampung aku lepas 3 hari siap tar, jalan siap timbul akar kayu (tanda biru), kontraktor nak untung banyak. dibuatnya dinding loji nipis macam jalan ni, mapos kita!

aku tak sanggup tengok cucu aku kah, nati lahir berjari 15 sebab loji ni bocor. lagi pon negara kita bukannya besar macam us, kalau bocor kat kl, rasanya tak sampai 3jam dah sampai kb. lainlah kalau kita besar macam afrika ke, letak loji tu tengah-tengah gurun.

No comments:

Blog List