Monday, May 31, 2010

kilat oh kilat: amaran bagi yang suka on plug pc atau off pc tapi tak cabut plug pc anda masa kilat, sila baca

petang ni aku dapat pengajaran free amat berharga, kalau nak off pc, sila cabut sekali dengan plug pc tu. sekarang musim kilat, tadi aku off pc tapi tak cabut plug, konon-konon selamat. memang ada kilat petang tadi, sedap jer dalam hati.

petang tadi hujan, lepas bangun tido, aku on pc nak buat kerja, sekali bunyi macam bertih kena bakar. meletup-letup bunyi.... arrrghhh tidak. power supply pc aku kena lagi. tak mungkin sebab pc dah off pon. lepas tu bau hangit semacam. kofem power supply dah terbakar habis. celaka punya kilat!

aku on sekali lagi tengok. kofem dah, aku takut mobo hangus jah, sebab kofem susah nak cari lain. tak pasal-pasal call budak2 ni pi cari power supply baru. aduh, dulu sekali dah kena, monitor meletup. bahaya kilat sini.



patut aku rasa pelik sebabnya biasanya automatik wiring sini akan bingkas/off auto bila kilat, sangat sensitif. tapi petang tadi tidak pon, patut laa dia nak offkan pc aku rupanya. logiknya kat perkakasan elektronik ada emas, emas ni suka tarik kilat-kilat ni.

satu lagi, pakai extension plug, yang ada lighting protector, paling kurang singgah situ dulu.

ni pandangan aku, kalu tidak jetat/detect automatik dia bila kilat, aku kena pi reset benda tu, baru ok kot. banyak lebihan power dalam wiring tu sampai meletup-letup. tapi dari segi logik takder benda elektrik yang tahan dengan kilat. nama pun kilat, cuba pikir laa.. arus berpuluh-puluh ribu volt.

power supply pc yang meletop-letop tadi, hampeh tak pasal-pasal buang duit kat tokey cc malam ni

No comments:

Blog List