Friday, April 1, 2011

kenapa education level penting

Aku taktau ramai atau tidak bersetuju dengan pandangan aku ni. Education level bagi aku penting, bukan aku nak memandang rendah atau sombong. Tetapi itu hakikatnya bila berurusan dengan orang di luar sana.

Sebab itu bila ditanya apakah, persekitaran kerja paling aku selesa. Jawabnya tempat orang akademik atau researcher. Walaupun aku tak berapa berminat kerja dalam bidang tu, itu pun dulu2 dah nyaris masuk.

Ok ceritanya begini...

Aku sejak sebulan dua ni, terlibat dalam usahakan tubuh alumni sekolah. Bila berdepan dengan macam-macam orang ni, naik rimas bila kita cakap lain diorang paham lain. Sekolah kat kawasan kampung pula tu.Yang tak tahan ajk sendiri timbulkan yang masalah. Tadi masa mesyuarat asyik duk ulang benda sama. Bagi aku tiada faktor lain, level education.

Isunya di sini seperti perkara kecil dibesarkan, terlampau cerewet dan janjikan macam-macam kat orang sedang pihak kita tidak mampu... pening lah macam ni. Kalau benda ini dah lama tubuh takpa, ini baru nak mula dah janji macam-macam, yuran 20 ringgit nak bagi benda macam 40-50 ringgit.

Bila kami yang biasa urus majlis besar-besar ni cuba terang dia tak paham satu hal, nak tegakkan idea dia seorang dan asyik sebut masalah dulu dari penyelesaian. Walaupun dari segi kerja, dia bagus tapi bila sampai satu tahap jadi satu masalah lain yang pula.


Korang nampak tak education level - banyak membezakan corak berfikir dan bertindak seseorang itu. Bagi yang tinggal dan berurusan di bandar besar tiada masalah sangat tapi kalau korang duk kat kampung merasa lah benda cam ni. Boleh naik angin...

Leceh bila berurusan dengan mereka yang level educate macam ini, tambah-tambah kerja kat kampung. Sampaikan ajk yang lain pun naik rimas. Sebab itu, mansor kawan aku selalu kata ka!, education level bagi kawe penting, baik berkawan, ataupun lebih-lebih lagi nak cari pasangan hidup.
Silap-silap boleh naik gila kalau silap pilih..

No comments:

Blog List