Monday, March 28, 2011

salah satu rahsia besar dalam berniaga, ramai tak sedar

Ramai beranggapan berniaga ini hanya sekadar mendapat untung. Tidak lebih dari itu.

Tapi tahukah anda, dalam perniagaan ini lebih dari itu sebenarnya. Sekiranya ada seorang yang 'passion' dalam bidang usahawan atau berniaga. Anda akan mendapat skill ini tapi mungkin makan masa sedikit, ada orang dapat cepat, 1-2 tahun berniaga dah dapat cekup, malah ada yang tidak dapat terus sampai sekarang.

Sosial niaga antara rahsia besar dalam berniaga yang orang kita tak sedari. Kenapa saya panggil sosial niaga, kerana saya rasa ini perkataan paling tepat untuk mengambarkan perkara ini.

Kenapa saudara cina kita begitu maju dalam bidang perniagaan sejak berapa generasi lagi. Ini antara konsep yang diterap oleh datuk nenek mereka sejak kecil baik secara langsung atau tidak formal.

semalam sembang hal bisnes dengan en Lau peraih sayur di pasar wakaf che yeh - orang lama bisnes, pernah buat balak, lombong emas dan air cond, akhir sekali 'pencen' kat bisnes sayur sebab dapat jumpa -borak dgn orang kampung

Bagi mereka berniaga ialah satu bentuk pekerjaan. Itu saja, bunyinya simple tapi amat besar maknanya. Bila mana konsep ini ditanam dalam otak mereka, jadi dengan ini wujud satu sistem dalam berniaga. Hasilnya semua benda berjalan pada landasan sepatutnya.

Contohnya orang cina kalau baru berniaga 2-3 tahun belum tentu beli kereta baru. Kalau setakat ada saving acc 200K ke bawah mereka akan pakai kereta buruk lagi - sampuk kawan aku, Yusof otai mesin excavator.

Berbalik dengan orang melayu pula, konsep berniaga mereka ialah lubuk kekayaan. Satu konsep yang salah. Jadi tak heran kenapa ramai yang tunggang langgang dalam bisnes.

Insyallah dalam masa mendatang aku lebih banyak nak menulis benda ini. Kongsi-kongsi dengan pembaca, sebenarnya aku rajin borak pasal ini kat luar dengan kawan rapat satu rumpun iaitu usahawan & bisnes.

Jadi baik aku buat satu catatan agak boleh dirujuk di kemudian hari

2 comments:

AkuMuzikFilem said...

sokong. orang melayu berniaga untung sikit dah berangan macam2. walhal itu duit rolling bisnes biar lagi berkembang, baru boleh berangan macam2

azka said...

iya kalau yg dapat beza ok. tapi kebanyakan tak dapat kelabu mata.

Blog List