Saturday, April 2, 2011

adakah rezeki anda berkat

Tadi aku ada borak dengan harun kawan aku yang kerja kat KB, pasal keberkatan dalam mencari rezeki. Bila kait dengan keberkatan mesti tipikal tergambar kes rasuah sahaja di kepala otak. Tetapi bagi aku lebih luas maknanya.

Contohnya ramai kata kerja kerajaan rezeki berkat. Aku kurang setuju mana, sebabnya banyak faktor perlu diambil kira.

Contohnya kita kerja dibayar mengikut masa kerja, sekiranya ada lari atau 'mengulai' dari kerja. Adakah itu dikira berkat. Belum lagi yang buat cuti sendiri kat rumah tapi kawan tolong punch cardkan kat pejabat. Ada itu berkat.

Itu belum masuk bab claim, tuntutan sana sini. Contohnya kawan aku kata, dia jadi pengadil dulu kalau kena outstation, pergi 4 orang. Empat-empat mesti claim mileage, sedang yang sepatutnya claim drebar seorang saja. Selepas keretanya eksiden terus dia tak buat lagi macam itu.

Yang uniknya, semasa hantar ke bengkel kereta - tokei cina tu tanya ' ada makan duit tak 'elok' ke ? . Cina yang tokei bengkel boleh ambil berat benda cam ni, membuatkan kawan aku tadi terdetik. Patutlah duit selama ini tidak cukup.

Ramai orang kita tidak ambil berat perkara sebegini. Sedangkan kesannya besar dalam hidup.


- Definisi keberkatan

Banyak sebenarnya makna keberkatan dalam hidup selain dari duit gaji sahaja, antaranya yang aku sedari ialah masa luang dengan femili, duit gaji kecil tapi lebih dari cukup tampung pebelanjaan seharian, selesa dengan gaya hidup sendiri, kepala hotak lapang tak perlu pikir masalah yang tidak sepatutnya, senang ke sana ke mari, mudah minta tolong dan ramai kawan yang menyenangkan.

No comments:

Blog List