Saturday, November 27, 2010

5 sebab kenapa anda perlu pilih blogger sebagai platform blog anda

5 lima sebab kenapa saya suka blogger sebagai platfrom blog:

  1. Laju. server google memang boleh kata tahap superman. tambah2 kalau hang jenis ada broadband yang suka buat hal. Biasa bila bb buat masalah, 2 ini aku boleh akses iaitu blogspot dan fb.
  2. Stabil. tiada heng atau suka buath hal tak boleh akses, ini selalu terjadi kepada self hosting kerana syarikat hosting suka benar buat kerja selokar2 server diorang, dalam setahun tu mesti kena lah.
  3. Ringkas tapi power. Walaupun sistem cms blogger agak ringkas tapi tahapnya boleh menyamai mana cms popular lain yang ada seperti joomla, drupal dan wordpress. Cuma kena pandai guna, kebelakangan ini blogger dah banyak kemajuan.
  4. Selamat.Ini eleman paling penting bagi aku terutamanya untuk jangka masa panjang. Anda tidak perlu pening2 data terutama tulisan anda akan hilang selagi syarikat google tak lingkup. Kerana banyak bukti self hosting yang gagal dalam bab-bab keselamatan data ini dalam jangka masa lama. Bagi blogger berpengalaman mereka sedar isu ini. Kecauli anda langgar syarat2 blogger tak pasal kena delete oleh team blogger.
  5. Mesra. Blogger mesra dengan mana2 peranti dan aplikasi terkini. Anda tak perlu pening2 nak ejas blog anda biar engineer google tolong buat.
banyak lagi kelebihan blogger, cuma saya senarai yang penting dari pandangan saya.Walaupun saya ada domain dan server sendiri, 5 sebab di atas membuatkan saya lebih selesa berblog di blogspot.

2 comments:

famia said...

haha. sama dengan. Blogger tetap terbaik.

azka said...

yup..otai blogger dah dtg..hehe

Blog List