Saturday, November 27, 2010

Tips-tips membeli peralatan perabot pejabat bagi yang berkerja sendiri

Bagi yang bekerja sendiri, salah satu keperluan anda perlu cari sendiri ialah peralatan perabot pejabat. Kosnya bermula dari ratus ringgit hingga ribuan bagi yang berkemampuan. Siapa kata kerja sendiri sedap, kerja makan gaji lagi best tak perlu pikir benda2 ini bawa badan ke pejabat sahaja.

Antara peralatan asas ialah kerusi dan meja pejabat. Berdasarkan pengalaman aku, peralatan pejabat ini hang kena beli kat kedai khusus yang jual peralatan pejabat sebabnya utamanya ketahanan peralatan ini dan rekabentuknya yang mempunyai 'sistem' bagi kegunaan pejabat. Tak salah beli kedai perabot biasa tapi aku tengok daya tahan dia tak semolek kedai khusus ini.
rekabentuk baik ikut sesuai badan,ini model ke-2 aku tukar, cap apex ini bagi aku tak selesa lansung. buang tiga ratus ringgit sini.

Aku sendiri bermasalah bila nak pilih kerusi baru-baru tambah duk dekat pekan kecil mana ada kedai sebegini. Paling busuk ke turun Kota Bharu cari kerusi yang sesuai itu pun ada 2 kedai yang khusus jual benda2 gini kata tokei kedai perabot tempat aku ini. Kebetulan masa turun KL hari tu tak sempat nak merayau-rayau kedai perabot sana. Masa singkat sangat.

 Dari pengalaman aku, sini aku berikan tips bagi yang mula-mula tercari peralatan pejabat:

  1.  Pergi kedai perabot yang jual khusus jual peralatan pejabat. Sana banyak pilihan dari kedai biasa2. Kelantan ada 2 buah je, kata tokei kedai perabot sini. Pilihan terhad di sini.
  2. Ringankan mulut tanya kedai perabot, jenama untuk pejabat. Biasa ada 2 jenis jenama satu premium dan satu lagi yang biasa. Baik keluarkan duit lebih sedikit untuk kualiti dan daya tahan.
  3. Kena cuba model yang ada. ikut kesesuaian badan, jangan main pakai tengok katalog lepas tu order. Ini paling penting. Sebab dalam gambar dengan kat luar memang lain. Terutamanya kerusi, aku sendiri dah kena mula-mula ok, lepas tu tukar model lain sebab kedai perabot tu kelentong model, terus out. Sebab aku sendiri tak pergi cuba dulu model yang ditukar tu, pakai percaya kerani kedai tu kata model sama. Rupanya rekabentuk dia lain, sakit2 belakang.
  4. Jangan termakan atau percaya sangat jurujual/kerani kedai perabot. Agak-agak kalu jenis kuat nak kelenton tu baik beransur-ansur ke kedai lain. Kalau rasa sesuai dengan badan amek.
  5. Rajin2 googlekan kat internet berkaitan perabot pejabat.
  6. Baik turun ke bandar besar seperti Lembah Klang sebab sana lagi banyak pilihan dari segi rekabentuk, jenama dan yang penting harga.

1 comment:

Anonymous said...

Good share,you article very great, very usefull for us...thank you

Blog List