Saturday, November 27, 2010

Janganlah berkira-kira sangat dengan hadiah kahwin kawan kita

Bagi aku sikap orang kita sangat berkira-kira. Ini dari contoh perbualan petang tadi kat google talk, aku ringkas saja sini. Saja aku nak share dengan korang semua.

Tadi aku chat dengan member aku cikgu yang mengajar kat sabah, dia tanya aku bila majlis kenduri kahwin member sekelas satu lagi, aku kata ahad esok.

Best gila jadi cikgu, dalam setahun kat 2 bulan makan gaji buta...cuti panjang betul diorang. Tue yang ramai duk serbu kpli dan jantan2  pun menjadikan cekgi2 sebagai pilihan pasangan hidup.. tak caya cuba borak2 kat luar. Kadang2 rimas aku dengar takder topik lain ke.. cuba laa cari awek2 jepun ke jadi bini barulah mugen bak kata geng2 honda tak pun awek korea..hehe. off topik jap.

Ditanya lanjut - hadiah dah beli ke?.. aku pun pelik apasal tanya macam tu. Aku jawab selamba' dah beli tapi yang  mana berpakat hari tu jer. 

Dia balas selamba - tak rugi duit kawe kalu macam tu, nati buh nama kawe sekali.

aik -aku pun angin semacam, balas balik - ni hadiah kitorang yang berpakat hari tu jer nama pun dah tulis, sebab aku angin sangat masa nak kumpul duit semua senyap2 belaka buat tak tau. Dia boleh cakap balik macam budak-budak- ala kita share2 lah, nati taruh nama kawe.Dia masih bekeras suruh aku kepil nama dia sekali.


Aku kata - ala hadiah berapa sen sangat, beli lah takkan semua nak taruh nama hadiah tu. Bukan aku tak bagi, kalu beli peti sejuk, mesin basuh ke tv logik juga, ini beli toto selimut itu pun dah 4-5 orang nama taruk situ. Tak kool lansung.

Dia bagi alasan tak tau lagi, aku balas balik- kan dia dah tag kat facebook, jadi kita paham-pahamlah sebagai rakan. Ini zaman facebook, gatal sangat main fesbuk sangat jadi benda2 cam ni kena lah alert sikit. Member aku ini keras lagi boleh bagi alasan - aku tak add dia lah. Aku balas - add lah apa nak pelik nama dia pun dah terpapar sebijik nama ic kat fesbuk tu, siap ada cikgu kat depan lagi.

Terus senyap dia lepas tu, hangin kot. Biarlah. Ajar sikit cara bersosial.

Aku bukan apa...malu lah sikit kita semua dah besar berkerjaya takkan gaji cikgu tak boleh beli hadiah untuk member sekelas kahwin. Yang kahwin ni pun cikgu juga. Lagi pun aku dengar cikgu-cikgu sabah/serawak ni banyak bonus merapu-rapu kerajaan bagi. Takkan hadiah 10hinggit pun nak berkira lagi. Kalau zaman student dulu boleh juga terima ni dah siap masuk anak 2, bapak budak lagi tu.

Ini hanyalah pandangan aku, sikap orang kita boleh baca dari daripada kerjaya diorang, walaupun bukan semua tetapi mojariti begitu. Banyak contoh dah aku sendiri alami. Ada pro dan kontranya. Tapi pandai2 kita seimbangkannya dengan tuntutan sosial. Ini hari dia, esok lusa hari kita pula...

Secara personal, aku lebih suka beri hadiah banding dengan duit. Tambah2 yang aku anggap dia tu boleh dibuat kawan dalam berkawan. Sebab hadiah tu sebagai tanda ingat kita kepada seorang kawan dalam menempuh peristiwa2 besar dalam hidupnya.

Selamat pengantin baru yang baru menempuhi alam rumahtangga.

No comments:

Blog List