Friday, September 24, 2010

Tradisi sambutan puasa sunat 6 hari di Kelantan: ringkas dan bertenaga

Posoo nen atau puasa sunat 6 hari di bulan syawal agak meriah di sambut di negeri serambi Mekah ini. Boleh kata tiap hari, aku dengar orang kampung menyambutnya ' mok jarah sana buat ketupat sambut raya enam, pak amat hujung kampung buat tapai raya enam hari ini', 'Abe Asan tepi surai, buat nasi kapit(himpit) hari ni'.

Oleh kerana puasa ini dibuat tidak serentak sepanjang syawal maka raya 6 pun lain-lain.  Di sini seolah-olah dijadikan tradisi, seingat aku sejak kecil lagi aku dengar orang tua-tua sambut raya 6. Kalau kat orang kl duk kalut buat rumah terbuka sepanjang syawal, orang sini pula duk sambut raya 6, ringkas tapi 'bertenaga' dari pemerhatian aku.

Majoriti golongan tua, menyambutnya raya ini, jadi boleh kata kat kelantan ada 2 kali raya selain Aidilfitri, raya ke -2 ialah raya puasa enam hari. Contohnya hari ini, duk borak dalam gtalk dengan member aku kat kl suruh pi makan nasi himpit kat rumahnya di kampung sebabnya emaknya sambut raya 6. Segan juga. Tu yang tidak pergi.

Petang tadi masa berbuka, boh aku cakap jiran sebelah rumah bagi ketupat manis sambut raya 6 hari ini. Aku dah lama ponteng puasa sunat ini, tahun ini belajar balik slow-slow. Alhamdulilah esok sambut raya enam dengan kawan aku. Bajet nak bakar lemang esok, pagi hari kena pi cari buluh.

2 comments:

famia said...

wah, cool gila. meriah.

tuan blog said...

iya sini terasa aura raya 6 tu, wlpn tak sehebat patani sana

Blog List