Tuesday, September 28, 2010

simptom penyakit gatal kulit sebelah malam, jangkitan cacing salah satu puncanya

Sekiranya anda ada tanda-tanda macam ni,mula-mula gatal menjelang waktu petang sekitar asar atau lepas makan malam (lepas berbuka). Anda perlu ambil kira salah satu faktor ini: cacing. Aku sebelum ini dah kena siptom macam ini bila lepas asar dan kebiasaannya lepas magrib kulit menjadi gatal seolah-olah kena ulat bulu. Ada dalam artikel terdahulu aku postkan.

Bengkak sana sini, yang paling tak tahan bila dia serang atas kepala. Habis gatal sampai dalam mata, bengkak habis biji mata. Boleh kata penyakit gatal ini hanya menyerang pada waktu malam sahaja, pagi ok. Aku dah pergi klinik pakar kulit kat Pasir Mas, tak menjadi jugak. Akhir sekali, cuba pakai logik aku cari dalam internet salah satu sebabnya yang boleh menjadi gatal ialah masalah hati dan cacing.

Lagi pun persekitaran kerja aku sekarang mejurus ke arah itu, banyak terlibat dengan air dan tanah, jadi tak pelik sekiranya kena jangkitan cacing. Sebab cacing salah satu sumber makanan anak ikan.



Semasa duk borak-borak dengan doktor klinik swasta kat pekan ini, nurutnya dia kalau hati ada kaitan dengan cacing, itu kali kedua aku pergi setelah tak tahan asyik mengaru. Orang pergi terawih kita duk sibuk mengaru sana sini. Doktor tu bagi ubat cacing, 2 - 3 hari lepas tu nampak kesannya tiada lagi gatal lepas berbuka, boleh lah pergi terawih.

Seksa betul kena penyakit cam ni, masuk jer malam tak boleh buat apa. Kalau dulu, aku dah kena gatal cam ni, tapi doktor tu kata alahan pada cuaca sejuk. Lepas telan obat ok, yang ini lain pulak, cacing punyai hal. Aku ingatkan hanya budak-budak jer kena cacing rupanya orang tua pun tak terkecuali.

Jadi bagi kalau anda ada simptom macam ini, sila telan ubat cacing tu. Ubat cacing biasanya kesannya dalam 6 bulan, sebab seminggu lepas tu aku ada nak beli cacing kat farmasi Rantau Panjang, jurujual tanya telan bila, aku kata minggu lepas. Dia terang balik biasanya ubat cacing orang telan 3 bulan sekali, itu pun paling cepat.

*tak tahan ubat gatal, asyik mengantuk sahaja

42 comments:

Izuan said...

Saya juga mengalami masalah yang sama dengan saudara.. gatal2 kulit seolah2 terkena ulat bulu.. masalah ni dah lama dan memang betul bila sejuk je jadi macam ni.. tapi tak terfikir plak mungkin disebabkan cacing.. lepas ni saya akan pergi beli ubat cacing... tak tahan dah menggaru nih.. thanks for the post..

azka said...

izuan: sama², cuba telan ubat cacing kat farmasi ada tak sapa 5ringgit satu set tu. mmg seksa klu penyakit ini, ubat gatal buat mengantuk jer

armouris: info berguna ni. tq

idham hafidz said...

Salam semua,
Betul ke sebab cacing. Aku dah suruh bini aku beli dekat farmasi. Dia nurse. Semalam dia inject aku tapi tak kesan pun. Sakit tangan ada lah. Aku garu sampai kaki tangan luka luka. Gatal wei tak tahan...
ubat cacing apa kau pakai?

azka said...

makan masa juga.. aku hari tu dalam seminggu baru betul2 tiada. aku makan tablet pil sahaja yg 5ringgit kat farmasi ada, kalau tak jadi juga pi jumpa doktor. mungkin bukan cacing.

idham hafidz said...

Aku dah makan dah ubat cacing tu semalam.
Kena makan tiap-tiap hari selama seminggu ke kena makan sekali jer lepas tu tunggu seminggu.
Tapi apa pun aku dah dapat appointment dengan doktor pakar kulit di Dermatologist HKL. Dulu diorang bagi ubat untuk kacau sensor badan aku supaya jangan keluarkan histamine.
Doakan aku ok. Aku dah macam orang giler dah ni tergaruk sana tergaruk sini.

azka said...

makan sekali jer, lepas tu kena tunggu 3 bulsn paling cepat boleh telan balik. Biasa 6 bulan sekali orang telan ubat cacing.

azka said...

histamine tu apa benda..sori tanya skit sbb aku bukan pengamal perubatan.

bab gatal ni tok soh cakap, aku sapa dalam biji mata kena tu part paling teruk. terawih sebulan burn mcm tu je sbb aku start kena lepas berbuka atau dah nak masuk asar.

lepas aku telan ubat cacing tu, makan kerang atau udang pun takder masalah. aku doa ko selamat bro.

idham hafidz said...

Aku kat ofis sekarang ni, tengah tahan gatal. Rasa betul lah macam ulat bulu dok kena kat kulit aku. Tapi yang surprisenyer, kemaluan tak gatal pun.
Sekarang muka pun dah start keluar gatal-gatal macam bengkak-bengkak. Kadang-kadang nak tahu jugak. Kalau ni tanda-tanda sakit kronik dah nak mati, eloklah aku pergi ke Palestin.

azka said...

memang seksa bro, hanya org yg kena tau azabnya. aku celah2 lipatan dia mula start gatal seperti celah lutut dan siku. doktor kata ini kerana efek hormon atau bahasa kampungnya taik cacing yg dilepas dalam badan kita.

aku perasan salah satu solusi terbaik masa hang jupa doktor tu cerita terus terang masalah hang seperti persekitaran tempat kerja, mcm aku byk terlibat dalam kolam ikan, jadi tak pelik kalu kena cecacing. kdg2 diorang ni pun analisis ikut info yang kita bagi.

idham hafidz said...

Semalam aku pergi jumpa doktor dekat Hospital Kuala Lumpur. Serangan semalam macam teruk giler sampai naik ke muka.
Diorang check darah, ok. Yang kelakar tu lepas injection cuma ngantuk jer tapi gatal tak surut pun.
terpikir jugak aku mungkin reaction lepas makan ubat cacing tu. Sebelum sembuh dia akan naik gatal maksimum punya. Pagi ni rasa much -much better.
Masa korang makan ubat cacing tu jadi macam tu tak? dia naik gatal miang dulu sebelum surut.

azka said...

lepas telan ubat, dia gatal juga skit2 je lepas tu terus hilang. sama la dengan aku mula2 telan ubat gatal tu jadi la lps tu buat ngatuk jer gatal x surut2 pun.

doktor kata penyakit apa

Anonymous said...

aku pun kene gk gatal2 camni...wk2 exm lak tu,sib bek result ok..hu2,xley study aku dbuatnye,nak je nangis...tahan je sbb x gentleman r...haha,thanks 4 the info...nk kene telan ubat cacing ni

Anonymous said...

ko masih gatal2 cam tu lagi ke bila mlm?? apa nama ubat cacing yg ko telan tu??

azka said...

aku dah setel sepenuhnya lepas telan ubat cacing tu. ada kat farmasi biasa aku x ingat dh jenamanya warna coklat putih kotak ubat tu

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
eethegunners said...

Asalam..
adakah gatal akan hilang setelah ambil ubat cacing? @ mengambil masa?

Anonymous said...

ubat cacing tu name ape..saya sampai nangis2 bila kene cam nie,,,kat asrama ..malu ngn kengkawan..belajar pon susah..gatal sabgat2..habis kulit bila garu..luka2...bgtaw makbpak..makbpak wat tak endah jer..tak tahu nk wat cam ner lg..leh bgtaw tak..name ubat cacing tu pe??

azka said...

ubat cacing biasa, nama zelten tak silap. ambil juga masa seminggu baru hilang.

Anonymous said...

Bro... terima kasih sangat post pasal benda ni.... sy baru shaja kna semalam... malam je makin truk... se ingat diri ini, masa budak2 dulu je pnah kena... ni umor 24 tahun kna blk... boleh taw x ubat cacing yg kat farmasi tu brand ape? kalo bleh bagi detail dgn harga skali... trima kasih sgt....

azka said...

brand biasa je, zentel kalau tak silap saya, harga tak sampai 10 ringgit pun.

nanti kalau ada masa saya uplodkan gambar nati.

Nurul Says said...

salam..thnk u bro utk infonya!

Unknown said...

salam..sy pon mcm tu jugakla.pegi klinik pakar kulit..die bg pil ubat gatal/selsema.pastu krim..tp xjln jugak..bile tgh mlm jek start la menggaru.yg xbole tahan tu kat kepala ngn kemaluan tu yg syok jek menggaru sampai xingat dunia..arini sy br beli ubat cacing mcm bro azka bgtau tu..tp sy beli jenis air nye jenama zentel.harga nye rm9.70.kalau yg tablet tu murah jek dlm rm5 lebih..harap2 sembuhla gatal2 ni..xbole tahan dh mcm org gile menggaru jek..

azka said...

Salam,
saya perasan setelah 2 tahun berlalu penyakit gatal kini kembali lagi paling ketara bila masuk bulan puasa. Minggu lps saya telan zentel satu botol kecil.

Alhamdulilah, gatal kat kepala kurang lepas berbuka.

Harap bro Farizul pun sembuh

Anonymous said...

saya pon ade penyakit yg sama ni...dh masuk 3 bulan dok gatal..tpi malam je..siang2 xgatal lak...rsa nya dh 4 kali g klinik...x jalan jgk...makan ubat gatal,ilang gatalnye...tpi,mlm esok dtg balek...ari2 dok telan ubat je...xlarat dh rase...dh kene inject sekali..lepas inject 2 ilang r gatal...esok nye naek balek...

Unknown said...

Pttla gatal mlm je..cacing rupanya..tetiba je gatal2, basuh hbs dh cdar katil selimut n carpet.tp ttp gatal2, xda punca tetiba gatal sgt xtahan..mcm kera dh rasa tergaru2.nk tdo pun xtenang kdg2..ingt nk g klinik ptg ni, so mntk ubt cacing la ek..apa punca kna cacing ek..padahal.saya dok umah ja..bknnye dok tmpt2 lmbap pun..

malaysia said...

good info bro...aku pun dah kena penyakit gatal ni. mkn ubat jenama zyrtec tablet 10mg pun masih gatal jgk.bila mlm je mula la dia menyerang.doktor kata jgn guna sabun anti bakteria..esk pg aku p beli ubat cacing plak..

Cikgu MUHAIMIN said...

Xsangka ada mcm2 sbb rupanya sakit kulit cam kena ulat tu.. just nk share..husband sy pon selalu kena gatal2 cam tu..dlm setahun or dua tahun,akan kena gatal tu bila cuaca panas sgt2,kurang hujan cam sekarang ni.. bila badan panas,gatal tu akan naik untuk beberapa hari sampailh cukup satu badan naik,baru dia hilang.. dia akan naik sikit2...hilang,naik tempat lain plak,smpai ckp 1 bdn. Mkn ubat apa pon,xjadi..dari pengalamn menjaga 3 org yg penah alami sakit ni, (suami dan dua anak yang turut menurun penyakit yg sma), utk redakn gatal,petua dia,kena sejukkan bdn. Xtahan gatal,boleh mandi,ataupun sapu apa2 yg boleh sejukkn bdn. Sbb dia naik sbb suhu bdn yg panas..cm demam,tp bukn demm..lps mandi,sure bleh duk diam tgn dari menggaru.. sy ada juga guna 'prickly heat powder', cap ular. Dia bedak yg bila kita sapu sejuk je rasa. Biasa sy beli di kedai cina..harap dpt bantu org lain...:-)

Unknown said...

Tq...good info

Unknown said...

dulu pernah kena sakit gatal2 nih 2 tahun lepas ....memang teruk aku rasa lebih sengsara dri org sakit jantung ...bayangkan sepanjang malam hingga kepagi kerja aku ialah menggaru seluruh badan yg gatal tu ...dah try macam2 ubat tak jugak smpai pergi dokter pakar kulit ...dokter kata itu kerana alahan pada makanan dan katanya disebabkan dirumah banyak habuk ........entah macam2 lah ....kat muka merah sana sini...aku pergi jugak kerja malas nak fikir apa org nak kata apa .... aku makan macam jenis ubat tiba-tiba hilang penyakit tuh selang setahun entah tiba2 datang balik penyakit nih .....okeh ini kali aku nak try guna ubat cacing plakkkk ......

Unknown said...

Kalau x silap sy, ade setengah org kena sebab suhu badan meningkat. Ade setengah org kena sebab suhu badan menurun ke arah kesejukan. Sy 2-2 jenis sy selalu kena & 2-2 mmg fav. selalu kena. Huhu

Anonymous said...

Betul ker kna mik ubt cacing??? Sy alami gatal2 dah 4thn...sy dh mkn zyrtec 10mg ...gatal hilang ...tp selang bper dtg balik...

Qaseh Homebiz said...

Tksih ats info.. Sy tgh alami bengkak n gatal wktu mlm dh 2mggu.. LPs ni nk g frmasi beli ubt cacing..

umiren said...

Huhu.. saya dah lama kena gatal2 ni. Dah sebulan lebih. Lepas maghrib je naik gatal. Gatal dan menggaru sampai pagi. Tq... esok saya g cari ubat cacing.

umiren said...

Huhu.. saya dah lama kena gatal2 ni. Dah sebulan lebih. Lepas maghrib je naik gatal. Gatal dan menggaru sampai pagi. Tq... esok saya g cari ubat cacing.

azka said...

Pertama, terima kasih kerana respon dan komen rakan sekalian.

Alhamdulilah saya selepas terkena kes ini, ada juga gatal tapi sedikit saja. Minor gatal.

just nak share point pengalam saya sini:

- gatal biasa mula waktu petang lepas asar
- merebak lagi dahsyat bila malam
- bermula di kawasan lipatan/sendi, contoh belakang lutut, sendi lengan, tengkok
- paling ketara bila bulan puasa. Selepas berbuka biasa mula gatal. Mungkin baru lepas makan, cacing pun start nak makan.
- kes saya, cuaca sejuk atau panas. sama saja, tetap gatal.
- tahap kronik. bila gatal dalam mata.
- 2 tahun rawatan paling kurang. Tahun pertama telan ubat cacing, tablet/cair (mana² boleh) masih ada tanda gatal tapi dah kurang. Tahun ke-2 telan, hampir 98% dah tiada gatal. Sebab ubat cacing tak boleh makan kerap, tak silap 6 bulan sekali. Jadi elok cuba tra dalam 2-3 tahun. Saya masih ambil ubat cacing sehingga sekarang.

Ok selamat menyambut Ramadhan 2016 buat semua.

Ju'a Adnan said...

Thank u utk post yg amat membantu ni. Saya mengalami kegatalan waktu malam. Stress. Thanks admin.

~a.t.i.k.a.h s.a.l.a.h.u.d.i.n~ said...

Ank tgh gtal2 skrg ni..mlm je dok mnggaru..esok nk kne bg ubt cacing la cmtu..setaun da rasenye x mkn ubt cacing..

Unknown said...

Dah 2 minggu asal malam je gatal. Now rase x sbr nak telan ubat cacing.

Unknown said...

saya tgh gtal. esok nk g cri la.. x tahan

Unknown said...

Haih. Skrg sy tngh gatal 😭 . Sy pelik , dh bnyk kali asal mlm je gatal sangat2 . Ade sekali tu rse mate sembab jee . Tngk cermin mate bengkak lepastu gatal badan . Skrg pun tengah gatal badan . Ade butir kat tangan , dahi belakang badan , kaki . Tak taham duk garuu . Adakah sbb cacing 😭 . Haa , perut sy pun rase jgk gatal . Ade satu mlm tu , mak sy dngr bunyi dlm perut sy . Mse sy tngh tdur , mcm bunyi bising lah and kuat . Mybe cacing lah 😭

Unknown said...

Saya ngh rse ni miang body i..... Skrg sye nk gi frmasi lah

Unknown said...

sy gatal dah 2bln...boleh jadi jugak sbb cacing sbb start kena sejak bela ikan ikan dalam kolam..selalu sy cuci kolam....esok sy nk gi farmasi beli ubat cacing

Blog List