Thursday, September 2, 2010

kenapa harga nasi dagang mahal

Korang mesti konpius sebab apa nasi dagang kalau beli mahal berbanding nasi biasa.. aku pun turut sama alami benda ini bila membeli sebungkus nasi dagang..maklumlah orang bujang dapur kat kedai.

Dalam sehari dua ni aku terlibat dengan aktiviti untuk reunion budak-budak kelas raya ini. Kiranya ajk tak rasmi, bila meeting tu semua setuju nak buat nasi dagang dan sate untuk menu utama. Jadi bila dah terlibat mendalam ni, berjumpa chef nasi dagang.

Borak pun borak baru aku tahu beras nasi dagang mahal nak mapus iaitu sekitar 5 ringgit sekilo sekali ganda harga beras biasa.Ini faktor utama dia. Itu pun harga yang didapatkan terus dari peraih tepi sempadan siam. Kalau sebelah luar kelantan aku tahu berapa sekilo. Kawan aku siap bagi tahu jenama beras ini - juling emas tak silap aku dengar. Itu tak masuk lagi harga ikan ayor/tongkol 8 ringgit sekilo.

Nasi ini pula kena kukus. Belum masuk bab nak campur beras pulut. Jadi satu hal lagi tambah kos, beli beras pulut. Paling busuk harga beras pulut sini sekitar  3.6 -4 ringgit sekilo. Pendek kata rumit juga kerja sebelum boleh dimakan.

Aku pun baru tahu orang campur beras pulut dengan beras nasi dagang baru lah nasi tu lembut. Buta sungguh selama ini, patut pun bila makan nasi dagang ada 2 versi nasi keras (jenis ori 100% beras nasi dagang) dan lembut (campuran pulut). Ini belum masuk bab versi nasi dagang kelantan dan terengganu. Ada beza dua tu.

Begitu juga ikan ayol/tongkol hitam dan tongkol putih. Ada beza juga.

Yang penting raya ini, budak-budak ini dapat merasa nasi dagang kitorang. Aku pula kena sponsor santan.

No comments:

Blog List