Thursday, July 15, 2010

Surat kelulusan pembelian diesel kawalan di Kpdnhep: Malaysia ke arah sebuah negara regim, sana sini barang jadi kawalan

tadi aku pi kpdnhep (aku fail sebut benda dengan lancar) amek surat kelulusan untuk beli diesel secara borong. satu hari dapat 200liter jer, ini untuk jentera berat. dah kat sebulan baru siap, diorang janji 2 minggu mungkin ada masalah komunikasi atau teknikal. yang penting dah siap.

surat ini diperlukan untuk jenis pakai diesel banyak seperti kenderaan dan jentera berat, dikeluarkan oleh kpdnhep ikut sukat kenderaan anda. contoh macam kes aku, jentera berat dapat 200 liter satu hari. yang jadi masalahnya hanya satu stesen je dapat topup diesel. ini yang adek aku mengepek tadi, sebab surat ni dia yang nak pakai topup minyak mesin dia.

contoh kalu hang pilih satu stesen minyak kat Tanah Merah, tiba-tiba hang kena wat kerja kat Gua Musang, gila takkan nak bawa tong minyak topup dari Tanah Merah. owh.. lupa pula aku nak tanya klu nak tukar stesen cam mana, bole tak ?

surat ni laku  6 bulan saja, lepas tu kena renew balik. kawan aku sempat yang buat yang setahun punya.

kebetulan masa nak amek surat tu, ada sorang kakak ni tiba-tiba tanya aku ' hok ni kena isi belaka ko'.. sambil dia tunjuk borang untuk jual gula. dalam borang tu ada gula, diesel, petrol dan gas aku perasan. aku balas ' hei tatau kito tu, keno tanyo puok2 dio' sambil tanya balik ' aik jual gula pon kedai amek surat loni ?' 'iya kena wei' balas dia.

aku baru perasan, sekarang nak jual gula pun kena ada surat kelulusan. gila babai betul. Bila pikir balik sebiji macam citer P.Ramlee ' ganja, ganja, ganja... jual..jual.. lepas tu ada orang tanya belacan ada tak?... iskkk senyap-senyap nati kena tangkap-balas seorang penjual... belacan haram sini..kena beli sembunyi-sembunyi.

senario ni lebih kurang sama dengan gula baru-baru ni, cuma yang ni nak beli kena tunjuk sijil atau kad kawin. Ini menunjukkan malaysia sedikit demi sedikit beralih ke arah negara regim. semua benda nak dikawal.

No comments:

Blog List