Thursday, September 29, 2011

Tips elak ular masuk dalam rumah anda

Anda selalu ada masalah ular masuk dalam rumah, satu saja tips dapat saya kongsi sini. Elak bina rumah kat kawasan tanah rendah yang berpaya atau kawasan tepi sungai. Sebabnya sini banyak sumber makanan ular. Itu katak.

Buktinya minggu ni dah 2 ekor ular terpaksa saya matikan. Terbaru tengahari tadi, masa sibuk duk buat kerja.Tiba -tiba dengar benda jatuh dari atas zink, tengok-tengok sekor ular yang jatuh. Yang tak tahan, ular sesat ini terus terkam masuk dalam pejabat ni.

Ada kat setengah jam, saya duk usahakan supaya dia keluar. Akhirnya terpaksa pukul biar mati. Sebab menate ni suka main sembunyi celah dinding, rak sini. Satu sebab saya malas pukul ular dalam pejabat, sebab menate ni banyak darah woi. Letis nak membasuhnya. Dah kena 2-3 kali sebelum ini.

ini ular tedung liar - sebenar aku bela untuk makan katak sekitar kolam ni. Selalu je tersempak, bukanlah dari jenis ular berbisa

Tips kawan saya petang tadi kalau nak halau ular, jengking, lipan, mengkarung dari dalam rumah takpa mencederakan menate ni. Sembur pakai baigon dulu , iaitu jenis racun serangga yang pakai spray tu. Dia kata kofem menate ni lali sekejap. Lepas tu baru akat buang.

2 comments:

famia said...

huish. serius horror kalau perempuan yang encounter ular ni. baigon tu sama macam ridsect tak? sembur ridsect tak lepas ek?

azka said...

iya mcm ridsect tu. ridsect pun boleh tp baigon punya lagi power. ini tips kawan saya, tak pernah cuba lagi. Yang ini, saya malas nak halau dah, lama sgt dk main sembunyi2 celah rak.

yg kofem klu orang perempuan, abis terbang benda..hehe

Blog List