Saturday, September 17, 2011

agensi kerajaan terang-terang banyak membantu, orang kita buat-buat buta

Sehari dua ni, Smecorp, Mpc, Midf, Miti, Sme bank antara nama yang terlintas depan aku. Aku sempat juga hadir bengkel salah satu anjuran Smecorp kat sini. Bagus gila, diorang bawa pensyarah Limkokwing. Terang bab 'penjenama jenama dan pembungkusan produk' untuk industri kecil dan sederhana, IKS.

Banyak ilmu, pensyarah ini turunkan dalam masa 4 jam tu. Paling menarik bab cara ambil gambar untuk produk. Kumpulan aku. ada 4 orang. Itulah yang paling muda hadir, lain-lain orang tua yang patut duk jaga cucu. Kebanyakkannya dari Kota Bharu hadir kat Mrsm sini. Semangat betul diorang.

#bengkel ni, sebenarnya ntuk yang nak mula niaga, sesuai sangat.

Tapi sayang usahawan tempatan, khusus yang muda-muda. Contohnya kat kawasan aku sini. Dato Pa, ahli parlimen sini dah ligat buat mai dan wujud seminar untuk usahawan jelas sambutan tiada. Ada member aku seorang ni, bila cakap mana yang hadir ada rekod/peluang nak dapat bantuan nanti. Baru lah terhegeh-hegeh nak datang.

Usahawan kita punya perangai, bila dah dapat bantuan/modal dari mana-mana agensi kerajaan diorang buat tak tahu saja mana-mana program anjuran agensi terbabit itu balik. Macam semalam, jumaat belah kelantan cuti, jadi luanglah masa sedikit untuk hadir bagi sokongan.

Ini tidak, macam member aku tadi alasan nak berjalan rumah saudara mara didulukan. Lawak betul, takkan raya hari tu tak cukup lagi. Inikah minda usahawan.

Terus terang sini, aku perati agensi kerajaan dah banyak membantu mana yang patut, cuma sebahagian besar usahawan kita masih bersifat ego. Rasa yakin boleh buat sendiri.

Yang paling 'jahat', wujud satu spesies - nak ucap terima kasih pun kedekut, puji jauh sekali. Khasnya kepada yang menerima bantuan dari agensi kerajaan. Tambah-tambah jenis kepala politik.

No comments:

Blog List