Thursday, February 16, 2012

orang melayu jauh dari sistem pendidikan pondok islam, mana silapnya

Aku taktau bila sebut, pondok. Macam perkara pelik untuk generasi sekarang, seolah-olah macam benda menakutkan, jumud atau orthodoks betul. Baik ko tanya budak sekolah menengah atau aliran ugama moden sekarang.

Semua jenis ustaz cari makan..gelaran kawan aku bagi bagi lepasan aliran ugama sekarang.

Aku suka kongsi pendapat dengan kawan rapat. Contoh aku cakap, kita belajar sistem sekular dah bebelasan tahun dalam hidup ni dari tadika, rendah, menengah sehingga lah degree, sekarang dah tiba masa umur macam ni, kita masuk pondok balik belajar ilmu ugama.

Otak masa ni, walaupun lambat sikit pickup tapi pemikiran kita di tahap yang sudah matang. Jadi mudah untuk kita bezakan sesuatu.

Reaksi terlopong jer. Macam idea bangang baginya.


Pada hal, sistem pendidikan pondok ni lah nak melahirkan cerdik pandai dan pejuang kemerdekaan umat islam di Tanah Melayu ni. Setahun dua ni, aku cuba usha-usha sistem pendidikan pondok di Kelantan ni. Syukur juga menetap kat negeri ni, banyak pilihan pondok baik tradisi atau moden. Dibantu pula dengan kerja aku yang asyik berjumpa dengan macam-macam latarbelakang pelanggan.

Tahun lepas ada seorang pelanggan aku, kebetulan keluarganya menguruskan sebuah pondok tradisi kat sini. Itu setelah aku ringan mulut bertanyakan duduk di mana kerja apa.Aku jenis lebih suka berurusan dengan orang yang cari kita dulu, bukannya kita cari dia dulu.

Mungkin rezeki aku kot, tahun lepas juga aku pernah tersesat masuk satu kawasan pondok kat Gua Musang sana. Kat sini, pondok jarang dibina tak macam sebelah hilir kelantan seperti Kota Bharu, Pasir Mas.

Sistem pondok Kelantan

Sistem pendidikan pondok secara amnya ada 2 jenis + 1:
  1. untuk remaja dari umur 6 - 18 tahun
  2. untuk orang-orang tua
  3. kedua-dua ( remaja + orang tua)
Projek terbaru aku, kalau jadi summer nanti, kena tolong urus satu pasangan traveller dari Holand, datang ke Kelantan semata-mata untuk mengaji berkenaan Islam di pondok sini dan berkahwin ikut cara islam.

Tengok tu, orang luar pun hargai sistem pendidikan pondok kita, kita bila lagi ?

No comments:

Blog List