Friday, March 23, 2012

Bosannya hidup di kampung

Tahun ni dah masuk 3 tahun, aku duk di kampung. Satu je aku boleh simpulkan bagi orang muda kat kampung: life yang memboringkan.

Sebab utamanya, kerana orang muda majoriti kerja kat bandar. Yang tinggal kat kampung, yang tiada kemahiran atau tak mampu survival di bandar-bandar besar.


Ni dari pemerhatian aku, jadi ini antara sebab utama kenapa yang pernah tinggal atau bekerja di bandar enggan pulang menetap kat kampong-kampong. Tiada suasana menarik seperti di bandar. Satu lagi tahap pemikiran orang kampung, amat 'melemaskan'.


Satu lagi kat kampong ada 3 benda yang sinonim :

-tempat balik beraya

-tempat balik beranak pinak

-tempat balik pencen/mati


*8 daripada 10 kawan aku duduk di bandar


Published with Blogger-droid v2.0.1

4 comments:

famia said...

tapi kalau ada internet insyaAllah tak boring kot ^_^

azka said...

Internet tu ada, tapi tak leh lah nak bangga. Slow macam siput, tuk wat kerja yang fardu je.

Orang muda kat kampong ni smkn pupus

akusiapa said...

salam, bro...baca intri ko buat aku risau...start bulan 5 nanti aku pun akan balik kampung selepas 11 tahun kat selangor....aku quit job, jual rumah dan balik kampung nak tukar suasana.... harap aku tak boring..semangat ni nak majukan kampung chewah....mai le singgah blog aku mana tau boleh buat hang hilang boring....
http://ammarzahraa.blogspot.com

azka said...

Wasalam bro, sori internet macam siput malas nak buka blog. Kat kampung ni banyak juga cabaran. terutama part level education tu...hang faham-faham orang kampung cam mana. Satu lagi klu jenis orang muda, agak sukar nak jumpa kawan satu kepala kat kampong ni.

senang citer buat hal sendiri.

Blog List