Saturday, July 16, 2011

aku nak ternak musang...hobi lama dah kembali

Tadi aku duk borak-borak dengan seorang Melayu Patani yang rata-ratanya bekerja sebagai penoreh getah kat kampung aku ni. Jadi hobi diorang tak secanggih anak muda bandar seperti i-pad,i-phone, fesbuk, psp atau berkemera dslr. Kebanyakan hobi orang kampung menternak burung atau ayam hutan, namun ada juga nak ternak benda pelik iaitu musang. Susah nak jumpa.

Boleh tahan besar musang hutan ni lebih kurang anjing. Jinak pulak tu, siap duk putar kat dapur je tak mau pi lain dah menate ni. Makanannya, nasi, pisang, ayam masak dan minum susu kucing masa baby.

Jadi aku pun, duk borak pasal hal-hal bela musang dari A sapa ke Z...hasilnya. 'Bang nati bole anak musang bagi kat saya sekor saya nak pun minat nak bela'.

Aku bukannya ada minat sangat bela binatang tetapi pengalaman bela haiwan eksotik. Dia punya feel lain macam. Masa tingkat 1 dulu aku ada bela memerang (otter)...sebiji dia punya jinak macam anjing. Kes kena duk asrama terpaksa dilepas balik ke habitat asalnya.

****
sori tiada gambar nati, tak pasal musang comey brader tu kena akut masuk zoo

No comments:

Blog List