Wednesday, May 11, 2011

Fokus kiri kanan

Dalam 5 - 6 tahun kebelakangan ini, aku banyak komitmen kena buat.

Ketika buat 2nd degree aku sempat lagi berniaga sana sini sambil teruskan perniagaan keluarga. Bila pulang ke kampung aku cuba bangunkan satu web komuniti di sini. Pada mulanya macam biasa semuanya semangat berapi-api. Benda ini dah jalan nak masuk 2 tahun.

Sambil itu aku cuba bangunkan satu projek majalah akuakultur dengan seorang kawan. Benda ini sekerap jalan jer, member aku kena kebas kat USM. Sana perlukan kepakaran dia.

Pendek kata.. banyak benda baru kena belajar dan telan bulat-bulat. Boleh kata tempoh ini, paling banyak aku jumpa benda baru. Cuma bila pulang ke kampung ni, aku jenis low profile. Tiada lah nak heboh benda yang kita telah buat.

Cuma terbaru ini, aku terlibat dengan penubuhan alumni sekolah aku dulu. Aku cuba bagi idea yang aku pakai semasa terlibat dengan bisnes event management kat KL dulu.

Aduss... letih siot.
Sini diorang tak nak dengar mana kata-kata aku. Yang tololnya.. bila timbul masalah diorang baru setuju dengan idea aku ini. Yang tak tahannya.. yang terlibat tu cikgu cikgie, kiranya golongan cerdik pandai kat sini. Aku perasan sini, budaya professional belum ketara. Diorang lebih kepada senioriti.

Kecewa juga aku. Akhir sekali bila dah selesai majlis tu aku tarik diri terus. Malas nak cari gaduh dengan kawan-kawan kes hal remeh temeh ni. Itu pun ada  kawan aku yang dah bising bila aku kata tak nak pergi dinner kat sekolah baru ni.

Satu pantang aku kalau orang tu cakap lain buat lain, jangan harap aku nak percaya/layan dia.

--------
Dari pengalaman sedikit ini, membuat aku berfikir balik.. 2-3 projek mendatang dengan kawan-kawan sini perlu aku shutdown. Tak larat aku nak bertikam lidah dengan massa di sini. Silap-silap boleh putus kawan.

Baik aku fokus kepada kerja aku sendiri. Tak perlu toleh kiri kanan, fokus kat depan jer.

kesimpulan aku boleh buat : sukarnya mengubah tanggapan massa ni...

No comments:

Blog List