Thursday, October 7, 2010

Agak-agaknya lagu mana mesin atm 50 tahun lagi..

Tadi masa pi bank, aku rasa macam duk Dhaka dengan Surabaya pula, penuh bangla duk speaking kat atm dan dalam bank. Bapak ramai betul indo dan bangla, hari kamis diorang gaji kebanyakan kerja ladang dan kilang kayu kat sekitar sini. Mujur aku dah berambut pendek sekarang, kalu tak boleh tumpang sekaki dengan diorang rata rambut separas bahu ala-ala once dewa kot..haha

Aku macam biasa isi borang masuk dan selitkan kuanter, ramai yang kerja sini kawan2 atau abang kawan. Lepas tu singgah port biasa dulu order putu halba dan goreng tapai ubi. Putu top 5 carta kudapan sekarang. Lepas pi kedai celcom yang macam sebiji bilik interview kat putrajaya, senyap sunyi. Yang tak tahan ada brader kat kuanter luar tu duk promote kad keahlian entah apa benda merapu, aku pun tak pernah tengok kad diorang. Huduh betul kad, tak comey lansung. Lain kali design molek2 baru ada angin orang nak tengok.

Pi bank balik bangla penuh lagi, gila arr.. Lepas ni aku kena buka akaun kat bank muamalat serabut itik betul dengan diorang ni. Member aku kata buka 50 yar dapat buku nota sebiji..free tu sape nak bagi sekarang. Yang aku perasan, masa duk isi borang deposit ada brader tepi aku duk cakap.. bangla ni jimat betul..belanja sari tak sapa 10yar tapi kalau makan 2 pinggan tak cukup. Iyalah nama pun bangla, diorang datang ke negara kita kena buat macam tu, cuba hang pi lepak kat us, switzelen atau belah euro sana kofem 2x5 macam bangla.


Orang kita vs bangla: Lagi kurang ajar si melayu ini

Aku beratur kat atm dulu sebab nak transfer duit kat adik aku. Yang aku kagum 14 tingkat dengan atm agrobank ini sebab dia dapat transfer hampir ke semua akaun bank kat Malaysia ni. Mula-mula tak caya juga tapi atm ni jadi penyelamat masa nak depo atau transfer ke m2u atau cimbklik.

Masa beratur tu ada seorang pakcik sekitar 40an lebih gitu-gitu, tiba cilok duk depan aku. Aku sedapkan hati mungkin dia bagi masa turn aku nati. Aku ada juga tercilok macam ni sebab ruang atm yang terhad tapi bila terperasan orang belakang ada dengan senyum dalam geram aku cepat2 bagi turn diorang.

Apaa daa dia buat bodo pergi cucuk kat atm kurang ajar betul pakcik ni, kan aku doa masuk longkang ke lepas ni baru tau. Bengong. Hormat laa hak orang lain sikit nak berebut-rebut pi pakistan sana join mangsa2 banjir, bangla indo sini pun tau beratur.

Dah laa buat muka tak bersalah, masa blah. Aku tengok dia cek baki macam takde duit. Padan muka..haha.Buang karan pikir orang macam ini.

Lepas amek selesai urusan kat atm, sebelum keluar macam biasa aku selalu jadi 'khidmat pelanggan agrobank percuma'. Dik dikkk..bole tolong cucuk atm pakcik...sambil terkam macam nak vampire nak cium heroin dalam citer vampires diaries'

...bole-bole no hal, berapa no atm dan ratus mau keluar. 50 jer' orang tuo beruban tu.. aku pun tit tit tip tiss..lepas cucuk kad bank islam sepasang pasangan tua ni. Dengar juga bebelan diorang ' amek 50yar dulu..bla..bla..bla sambil duk pegang 2-3 kad atm.

Aku agak anak mereka ada kirim duit tu diorang testing tengok dulu ada tak duit. Aku pun tak ingat nak cek baki diorang dulu..apa daa. Pakcik ni pun satu, kaya betul, orang suruh laa aku cek baki tengok kot-kot ada beratus ribu dalam tu. Mana tau pakcik ini baru jer jual tanah kat Kota Bharu dan semalam orang baru bankinkan duit.. kot-kot boleh pi ejas anak daranya..kakaka.. Ini kes merapu sana sini tengok bangla ramai sangat.

Aku pun kadang-kadang naya tengok generasi tua (mak ayah tuk nenek kita) yang terpaksa menggunakan teknologi sekarang contoh atm. Aku pun tak boleh bayang 30-50 tahun lagi aku pun macam tu.. dik..dik..dik tulun withdraw duit pakcik..sambil budak tu tekan 2-3 kod khas di atas udara sambil transfer baki ke akaun bank yang dimasukkan dalam tubuh kita baru boleh nak beli cendol yang harga mungkin RM 20k  ketika tahun 2048 ..cehh.. ala-ala star wars pulakk.

Apa aku mengarut ni... sambil aku tengok indo duk makan ayam goreng skfc(samakita friedchicken). Lahap betul macam negara diorang takder ayam.

No comments:

Blog List