Saturday, October 23, 2010

antara barangan yang korang kena pikir 2 kali sebelum beli kat online

Korang mesti suka membeli belah kat online, antara paling senang di lelong.com.my atau mudah.my. Cuma sini aku ingin kongsi sedikit tips bagi yang beli barang terpakai kat online. Antara barang yang perlu korang pikir 2-3 kali sebelum beli kat online ialah barang pekakasan pejabat.

Aku dah kena, harga tak der lah mahal mana tapi dengan nilai yang kita bayar buat sakit hati ada.
Mesin binding cap ayam

Baru-baru ni aku ada beli mesin binding, bukan apa senang nak binding buku yang kita print dari e-book. Kalau hantar kedai banyak buang masa aku perasan, janji esok siap tapi 2-3 hari lepas tu baru siap itu pun 2-3 pi jengok muka. Aku jenis tak boleh membaca kat skrin komputer, berpinar-pinar mata. Jenis oldskol. Pegang buku lagi ada feel.



Jadi aku nampak seorang mamat ni letak dalam web lelong, siap boleh bid lagi. Aku bidlah, kofem menang mana ada orang nak beli benda-benda pelik cam ni. Harganya murah saja sekitar 50 ringgit. Yang tak tahan dia tulis kat situ 'barang masih ok, di ambil dari pejabat'.

Tunggu pun tunggu kat 3 minggu baru barang sampai, kebetulan mamat ni sibuk nak pindah rumah. Bila-bila info lah dulu kat pelanggan tak der lah aku tertanya posmen kawan aku tu bila barang sampai. Mentang-mentang barang murah, dia buat rilek. Itu pun emel tanya baru dia nak poskan.

Lepas mesin tu sampai aku test guna, tengok apa mesin ini tak jalan elok mana. Bukan kata tak boleh pakai lansung, boleh pakai tapi stail 'makey selendar @ makan minyak silinder' orang kelantan panggil. Macam tersangkut-sangkut kat hujung tu, bila nak tebuk kertas tebal-tebal sikit terus jeng.

Arr! dah kena.

Aku rasa mesin ni memang pejabat diorang dah nak buang tapi mamat ini rilek jer taruk kat lelong kata barang ok lagi. Yang tak tahan tu, kat status dia kat lelong.com.my antara penjual lama kat sana dan ramai orang vote kata bagus.

Moralnya, lain kali jangan percaya 100% kat undian web tu. Merapu jer.

Jadi bagi yang ingin beli barang secondhand pejabat, aku nasihat pikir dulu. Sebabnya secara logik barang-barang seperti ini telah digunakan selasaknya.

Nama pun barang pejabat.

2 comments:

Anonymous said...

yo ker
tak tahu la pula
kalau gitu mesti ada video yang akan mem-prove kan barang tuh baik ke tak

azka said...

iya. mungkin itu salah satu caranya agar pembeli tak tertipu.

Blog List