Monday, August 9, 2010

ular sawa boleh memanjat macam kera: fakta yang anda patut tahu

percaya tak ular sawa boleh memanjat pokok dan skill diorang lebih kurang sama hebat dengan kera atau beruk ?













gambar: ular dan bapak ayam yang dibahamnya..agak2 kalu let go kat mudah laku tak ular ni? aku ada terpikir juga pada duk buang gitu jer

artikel ni lama dah aku nak tulis, tapi tak der masa. jadi kebetulan tengah blurr.. ni aku tulislah sedikit berkenaan tabiat ular sawa yang mungkin ramai salah anggap selama ini, termasuk aku sendiri. sebelum ini aku dah tulis satu artikel berkenaan ular sawa ni, ada kat belakang tu.

kejadian ini berlaku masa kat sekitar final worldcup hari tu. aku tido lewat nak tengok bola. tiba-tiba dalam pukul 3 bunyi ayam bising, aku agak mesti dah ular sawa makan ayam pula.

tahun ni dah masuk 3-4 kali ular sawa duk makan ayam kampung aku. aku turun suluh, kofem ada sekor ular sawa besar betis lebih kurang duk tengah belit bapak ayam. adus bosan betul nak kena pergi amek buluh, parang lagi nak pukul menate ni malam-malam buta. yang aku pelik, ayam tu dah cari port paling tinggi atas pokok tu, si ular macam rilek jer panjat naik.


maka berusaha sedikit malam tu aku dengan boh aku, duk gotong royong katok ular sawa tu. ayam dah mapus sebab kena gigit kat batang tengkok. berdarab penuh, kuat betul kesan pukulan ular, perangai ular sawa ni dia mula-mula terkam dengan laju tu yang ayam terus patah batang tengkok.

ular tadi sempat dipukul dengan buluh, masa dia duk berjuntai-juntai kat dahan pokok rambutan tu. terus pitam ular tu, power betul buluh dengan ular ni. kofem kalah. kalau kayu atau besi belum tentu pitam silap hari bulan hang kena belit. oleh itu baik sedia buluh dalam rumah korang senang nak libas menate ni nati.

boh aku kata lepas kitorang gotong royong malam buta tu' mat nor dalam, dah cakap ular sawa ni senang-senang jah panjat pokok tinggi... macam kera dan beruk..'

aku sambung ' jolow dah tuw.. ni dah masuk kali ke berapa duk katok ular..

jadi yang mana bela ayam kampung khususnya yang suka tido atas pokok.. hati-hati.

satu lagi rumah tepi sungai banyak ular, aku dah kalis dengan ular2 sini.. ada yang jinak2 ada yang bekeng dan ada yang keluar tak bagi salam pon.

No comments:

Blog List