Saturday, December 17, 2011

cms vs kadar kelajuan internet di malaysia

Aku bukannya ada latarbelakang it. Mula kena cms (buat web) 2005 bila bekas member aku promote benda ni. Masa tu joomla baru timbul. Itu kes nak pasang untuk web hatchery aku.


Macam tikus tengok besi. Mula-mula tu, ambil masa juga nak faham. Lagi pun, masa tu aku dah guna blogspot. Tak lah terkejut sangat. Masa tu aku rasa loading web joomla laju gila. Tambah pakai stremik.


Ok itu cerita, 6 tahun lepas. Sebulan dua ni aku duk godek-godek cms tapi kali untuk e-commerce. Kalau joomla dan upgrade berapa version dalam 6 tahun ni. Begitu la cms lain. Sepanjang masa ini, aku cuba pakai beberapa cms lain, paling femes wordpress.


Wordpress tobat aku berapa pandai pakai. Mungkin, wp hanya untuk bloging. Asas aku kenal cms awal-awal pun untuk web portal. Jadi aku selesa pakai cms yang jarang orang pakai antara drupal.


Masalahnya negara kita ni, dah 6 tahun kadar kelajuan internet bukannya diupgrade sepenuhnya. Yang ada ini pun asyik dikebas pencuri.


Jadi alternatifnya pakai internet wireless atau orang panggil broadband untuk kes macam aku yang duk dalam kampung ni. Sekarang ni aku pakai 3 lines broadband tapi semuanya tak boleh harap. Slow dan satu lines tu streamyx evdo namanya -  setengah web tu tak boleh akses langsung. Bengong molek.


Ok, balik cite tadi.. main internet aku evdo. Masa mula pakai benda ni boleh tahan laju. Dah 4 bulan pakai, haram slow. Sekarang ni, aku nak buat kerja kena sebelum 12 tengahari atau lepas 12 tengah malam. Lepas masa ni, buang masa aku je.


Aku perasa loading untuk cms e-commerce selalu je sangkut-sangkut. Iya laa speed evdo takat 384 kbs. Laju kan ? Nak dapat stremik sini hanya tinggal betul- betul dalam bandar sana. Tempat lain, tiang talipon pun diorang kebas.


Broadband ni kalau diorang iklan speed sampai 1 gig/s pun aku tak caya menipu je semua. Aku percaya hanya internet yang pakai kabel jer.


berpuaka betui pesen duk kg, tapi kerja macam orang bandar ni.


Published with Blogger-droid v2.0.1

No comments:

Blog List