Monday, December 12, 2011

blogspot vs open cms

Bagi yg bermain dengan web @ blogging, blogspot bukanlah sesuatu yang asing. Ternyata ada beberapa kelebihan yg aku suka kat blogspot ni:

1. Laju & ringan - baik nak akses @ kerja- kerja edit mengedit. Ini ketara bagi pengguna broadband siput mcm aku ni.

2. Interface sentiasa ikut feysen semasa. Contohnya apps blogger kat android lebih mesra pelanggan drpd apps iphone. Termasuklah hal-hal mobile view ni.

3. Tak perlu pening-pening hal teknikal. Tulis jer, lepas tu tepek mana-mana free widget sini.


Cuma beberapa perkara yang blogger ni tak dapat lawan cms seperti wordpress, joomla, drupal. Aku sebut cms yg pernah aku guna ni. kelebihan cms ni pula:

1.tak perlu pening nak setup sebuah web yg lengkap. Semua dah ada cuma aktifkan je. Banding blogspot kena kejar sana sini utk lengkapkannya.

2. Selamat - sebab hang ada rumah sendiri, blogger ni time mari hari dia demam, blog hang boleh didelete tak tentu pasal.

3.profesional - sebab benda ni berbayar. Khususnya bagi entiti perniagaan. Maksud aku di sini, dari nama domain hinggalah rupa bentuk keseluruhan web.


Info-info ini serba sikit dari pengalaman ciput hamba selama ni. Lain orang lama seleranya.


Published with Blogger-droid v2.0.1

No comments:

Blog List