Sunday, October 23, 2011

sudah anda bersedia ?

Pagi tadi, aku tengok 3 misscall kat hp. Semalam tido awal, penuh dengan aktiviti lapangan - menebas kawasan signboard dan menabur batu jalan. Dah teruk gila dah jalan sini, harapkan tok wakil tunggu pilihanraya laa baru manis muka datang.

Aku call balik kawan aku, mr ket. Rupa-rupanya berita sedih, abang hassan meninggal. Hassan ini antara kawan sekelas aku, dan dia selalu lepak masa aku sambung 2nd degree dulu. Kebetulan dia kena bertugas kat kem sg besi. Abangnya, di panggil abang mat kemalangan kat jalan Grik selepas solat jumaat semalam, arwah sentiasa ulang alik kerana mengajar di sekolah rendah sana.

Aku sendiri terkejut pun ada, aku tatau macam hassan punya perasaan ketika ini.

Kali terakhir, bersapa abang matnya ketika raya baru ni. Arwah yang aku kenali, seorang yang lemah lembut, jenis orang sopan, lulusan dari universiti timur tengah., pendek kata jenis orang agama lah. Masa arwah habis dgree, balik kampung tiada kerja, last2 ambil cikgu. Begitu lah nasib kebanyakan generasi zaman ini.

Aku sempat bual panjang juga dengan si hassan tadi masa ziarah keluarga. Satu je aku boleh kata sini ' satu keluarga tengah blur dengan kejadian ini'. Aku tengok gambar kereta arwah macam kena kupas-kupas wira SEnya. Iyalah diterjah oleh lori 18 tayar.

Jalan Grik - Jeli kalau kemalangan, biasa kes kronik. Pagi jumaat tu masa menebas aku tengok sebiji kelisa ditowing dari sana. Kelisa tu semua cermin pecah abis, ni mesti masuk longkang.

Dalam minggu ini, ada 2 kematian secara langsung berdekatan dengan aku, pertama isnin minggu lepas salah seorang elders kampung aku meninggal. malam ni dah masuk malam ke-6 majlis tahlil. Yang terbaru abang hassan. Kematian sekitar kita banyak menyedarkan kita, anda kita bersedia ke arah itu ?

No comments:

Blog List