Friday, January 7, 2011

antara adab yang tidak patut diamalkan masa deal harga barang dengan pembekal /pemborong

Antara adab yang orang kita tak ambil kisah masa deal barang dengan pembekal atau pemborong, khususnya lelaki.

Selamba merokok sambil duk bincang-bincang pasal harga barang kat dalam kedai atau pejabat, bagi aku benda macam ini kurang ajar. kenapa aku kata begitu ?

Benda ini aku perasan masa pergi cari barang kat pekan golok hari tu, aku dah cakap kat member aku tu kalau nak hisap rokok pun lepas-lepas ni, dia selamba badak jer merokok dalam kedai tu sambil sibuk duk tanya harga periuk.

Geng-geng perokok ni satu hal, asalkan ada ruang mesti nak lepas gian diorang.

Jelas nampak cina tu tak selesa dengan asap rokok sambil duk kibas-kibas dengan buku dan yang paling aku perasan harga tuan kedai tu bagi dah tak boleh tawar pun. Agak mahal bagi kami yang inginkan dalam kuantiti yang banyak. Walaupun kita dah tuju kat kedai pemborong periuk belanga paling besar dalam bandar ni.

Kerana bagi setengah orang bukan perokok, merokok dalam suasana macam ini agak kurang ajar. Mungkin bagi perokok itu perkara biasa, tapi mereka tak pikir kesannya sedikit banyak dalam urusan perniagaan.

Tak profesional lansung.

No comments:

Blog List